SEO teknologi

by admin on 1. november 2019

En teknologi som er i konstant ændring er søgemaskinernes algoritme, hvilke betyder at de tusinder af firmaer der tilbyder SEO eller søgemaskineoptimering ofte har svært ved at følge med udviklingen.
De fleste SEO firmaer optimere hjemmeside og webshops ude fra følgende punkter

  • On Page SEO
  • – selve indholdet på hjemmesiden, i form af tekster, billeder og videoer.

  • Teknisk SEO
  • – alle de tekniske aspekter inden for søgemaskineoptimering, som load tider, kode fejl osv.

  • Linkbuilding
  • – Hvilke sider som linker til din hjemmeside.

Ved at manipulere overstående 3 faktorer er SEO firmaer i stand til at få en hjemmeside til at blive mere synlig på søgemaskinerne. Men teknikken bag søgemaskinerne ændre sig konstant, så hvor man for blot et par år siden kunne sige at on page stod for 30%, teknisk seo for 20% og linkbuilding for 50%, så kan disse talt nemt se helt anderledes ud i dag. Det kunne være 40% 30% og 30%. Ingen andre end Google selv, ved dog med sikkerhed hvordan fordelingen er lige nu.
Dette er f.eks. ved at indsætte specifikke søgeord i title tag, alt tags, h1-h5 tags, samt i indholdet i teksten. Link internet på en bestemt måde, og sørge for der konstant kommer nye kvalitets links til hjemmesiden. Alt dette munder så ud i at når nogle laver en søgning på dette søgeord, så vises din side blandt de første resultater på søgemaskinerne, og en stor del af dem som har søgt, klikker sig ind på din side, og ender måske med at blive en kunde.

SEO tech fra Microsoft

På nogle af de større søgeord herhjemme som f.eks. ejendomsmægler er der næsten 13.000 søgninger hver måned. Bruger du i stedet Google Ads, til at byde ind på ordet vil det koste cirka 50 kr. per klik. Ligger du nummer 1 på dette søgeord, kan du forvente af ud af de cirka 13.000 vil omkring 6.000 klikke sig ind på din hjemmeside. Noget som ville have kostet dig cirka 300.000 per måned, hvis du skulle betale for den trafik. Begynder du at kunne se hvorfor SEO er så vigtig for mange virksomheder?

Fremtidig SEO

Dette er et eksempel på den klassiske SEO. Som sagt ændre tingene sig hurtigt, og i takt med at Google AI (RankBrain) bliver bedre, ændre dette mønster sig hurtigt. Hvor det før var vigtigt at man bruge et bestemt søgeord på bestemte steder på sin hjemmeside, så er google nu meget bedre til at få en ide om hvad hele siden omhandler, og dermed også rankere den for helt andre (men relaterede) søgeord. Det betyder at søger du f.eks. på SEO Aalborg, så kan du også få vist resultater som kun indeholder ordet søgemaskineoptimering og slet ikke SEO.
Det hele her er baseret på User Intent, hvor google forsøger at finde ud af hvad det er du leder efter og præsentere dig for de bedste resultater, frem for blot at vise de sider som er optimeret bedst efter lige netop det søgeord du har brugt.

Stemmesøgning SEO

I takt med at vi får mere og mere teknologi til rådighed ændres vores adfærdsmønster sig også. En stor del af søgninger nu om dage, er via stemmestyret enheder som Alexa og Google home. Her gælder det så for hjemmesiderne at være bedre til at levere indhold som egner sig til oplæsning på en stemmestyret enhed.

SEO teknologi er konstant i forandring, og derfor er det som SEO firma utrolig svært at overskue de mange ting som ændre sig fra måned til måned og tilpasse strategien her til.

Tak for input til denne artikel fra Michael Nielsen fra webbureau
Alphaweb
Fjordvej 27
9220 Aalborg Øst
+45 24926810
info@alphaweb.dk
https://www.alphaweb.dk

Previous post: